Geschiedenis van Barclay

Al meer dan 40 jaar dé Toplight specialist!

Barclay is in 1968 opgericht door Ger Sanders en gestart als producent/leverancier van uitbouw en spoilersets van voornamelijk Engelse sportauto’s.

Dhr. Sanders

Ger Sanders

 

Sanders was een fervent Volvo rijder en kocht elke 2 jaar een nieuwe Volvo stationwagon. Toen Volvo standaard een roofrail ging leveren op hun stationwagons ging het brandstof verbruik schrikbarend omhoog, tot wel 10%. Na veel onderzoek en bezoeken aan de Volvo-dealer bleek het extra brandstof verbruik alleen te wijten aan de roofrail op het dak. De autorijscholen  reden toentertijd met “halve deuren” als daklicht op hun auto’s en Sanders dacht; als dat kleine roofrailtje op mijn Volvo al bijna 10% extra brandstof verbruikt, wat moet zo’n rijschooldaklicht dan wel verbruiken……

Sanders heeft toen een aerodynamisch autorijschooldaklicht ontwikkeld en is hiermee de markt opgegaan. De verkoop wilde niet zo vlotten. Een bevriende Helmondse taxiondernemer hoorde het verhaal aan en had wel oren naar een nieuw daklicht op zijn auto’s. Na ook een taxidaklicht ontwikkeld te hebben in 1985 ging de Helmondse taxiondernemer er mee rijden en die was laaiend enthousiast. Omdat het nieuwe taxibord meer dan 3 maal zo duur was dan het toenmalige taxibord, wilde ook nu de verkoop niet vlotten. Sanders is toen met zijn taxibord naar de TUV in Duitsland gegaan en heeft het in de windtunnel laten testen met het oude daklicht, waar toentertijd zo’n beetje heel Nederland mee reed. Het Barclay daklicht bleek 10% zuiniger in brandstofverbruik dan het oude daklicht.

Met die wetenschap was het makkelijker om in de taxiwereld een voet tussen de deur te krijgen en mondjesmaat begon de verkoop op gang te komen. De grotere taxibedrijven bespaarden duizenden guldens op jaarbasis aan brandstofkosten en dit ging als een lopend vuurtje rond. De rest is geschiedenis…………

Na het overlijden van Ger Sanders in 1997 heeft zijn vrouw en zakenpartner, Ineke Sanders-De Jager, de activiteiten van Barclay voortgezet met 2 van hun kinderen, Mijntje en Stijn, totdat Barclay in 2004 verkocht is aan Taxitronic in Apeldoorn. Gedurende de “Taxitronic” periode is Stijn werkzaam gebleven bij Barclay.

In februari 2015 heeft Stijn Barclay teruggekocht. Samen met zijn partner Nicole blijven ze zich bezighouden met het ontwikkelen van de Toplights en richten ze zich op de wensen van de markt. Barclay is dus weer in handen van de volgende generatie Sanders!

Stijn en Nicole Sanders

Stijn en Nicole Sanders

Productgeschiedenis van Barclay

Diverse producten 

Barclay is dus begonnen met rijschool- en taxidaklichten. Daarna zijn de adaptors voor politie, brandweer en ambulance gekomen. Na vraag uit de markt zijn er ook kleinere daklichten ontwikkeld, zoals de Baby-Barclay, In-Between en de Nano.

Brussel

Het Brussels gewest had veel last van zwartrijders in de taxiwereld en wilde dit probleem aanpakken. Men wilde een uniform daklicht dat door het gewest aan de gecertificeerde taxiondernemers geschonken werd op vertoon van hun vergunning. Men schreef een openbare aanbesteding uit d.m.v. een lastenboek waar het daklicht aan moest voldoen. Op deze aanbesteding werd in België niet ingeschreven en zodoende kwam het Brussels gewest in 1996 via contacten in de Nederlandse taxiwereld bij Barclay terecht. Barclay produceerde een prototype wat aan het lastenboek voldeed en dit werd het nieuwe daklicht voor het Brussels gewest. In een jaar tijd werd heel Brussel (1.850 taxi’s) voorzien van nieuwe “spoetniks” en het gewest gooide er een nationale campagne tegenaan om de taxigebruikers te informeren over de goedgekeurde/gecertificeerde taxi’s en hun “spoetniks”, en het probleem met de zwartrijders was opgelost.

spoetnik

Spoetnik


De “spoetniks” waren per auto verschillend, wat een probleem gaf bij het wisselen van auto door de taxiondernemers, en in 2000 vroeg het gewest of het mogelijk was om een kleinere universele variant te maken van de ‘spoetnik”. Er werd een Baby variant ontwikkeld met magneet bevestiging, die vervolgens ook onder de taxiondernemers verdeeld werd. Sinds die tijd rijden de taxi’s in het Brussels hoofdstedelijk gewest met een Baby-Spoetnik.

 

Barclay Toplights bedrijfspresentatie

Dubbel klik

Share This